کلینیک دکتر گازر. ارائه دهنده خدمات پانسیون مطالعاتی، و روانشناسی
امروز : دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۹

روان درمانی آسم

3 دسامبر 2020 53

آسم یک بیماری مزمن است که جنبه های مختلف زندگی جسمی، روانی ، اجتماعی فرد را در بر می گیرد.در مقاله قبلی به نام درمان خانگی آسم به شما روش های بهبود این بیماری با روش روان درمانی آسم آشنا می شوید. اما قبل از آن چند موضوع را عنوان می کنیم.

آسم چیست؟

در مقاله قبلی یک تعریف عمومی از بیماری آسم را به شما ارائه کردیم. اما الآن میخواهیم یک تعریف کامل تری به شما  ارائه دهیم.طبق تعریف انجمن بیماری ریه در سال ۱۹۶۲ آسم بیماری است که با افزایش تحریک پذیری به محرک های مختلف باعث انسداد راه های هوایی می شود. شدت این انسداد خود به خود یا با درمان حل می شود.

روان درمانی آسم

به عبارتی دیگر می توان گفت که آسم سردسته بیماری های کوتاه مدت است و هر ساله باعث از دست رفتن میلیون ها روز کاری می شود. طبق آمار هر ساله در ای لات متحده آمریکا به طور متوسط ۵۰۰۰ مرگ ناشی از آسم ثبت می شود.

ماهیت این بیماری:

امروزه بیماریهای مزمن ریوی در زمره شایعترین بیماریهایی هستند که سبب از کار افتادگی و مرگ و میرمی شوند. درمیان بیماریهای مزمن ریوی،آسم یکی از شایعترین بیماری هاست .آسم یک بیماری ریوی است که با انسداد برگشت ناپذیر و التهاب راه هوایی، افزایش پاسخ دهی راه هوایی، به محرکهای متنوع، مشخص می شود.

این بیماری، حمله ای است و در فواصل تشدید، دوره های بدون علامت نیز وجود دارد. به طوری که نوعی بیشتر حملات کوتاه مدت هستند که از چند دقیقه تا چند ساعت طول می کشد و به نظر میرسد بیمار پس از یک حمله بهبودی کامل پیدا میکند. ولی احتمالاً مرحله هایی هم وجود دارد که طی آن بیمار روزانه درجاتی از انسداد راههای هوایی را تجربه میکند. این مرحله میتواند خفیف باشد و گاه ممکن است جدیتر شده و انسداد شدیدی ایجاد کند که برای روزها یا هفتهها طول بکشد، که به این وضعیت شرایط حمله طولانی و مقاوم به درمان آسم گویند. در شرایط غیر عادی، حملات حاد میتواند منجر به مرگ شود

علائم این بیماری :

1. تنگی نفس
  2. تنگی قفسه سینه یا به عبارتی دیگردرد در همان قسمت
  3. تنفس صدا دار هنگام بازدم
  4. حملات سرفه شدید
  5. خس خس سینه

بیماری آسم به دو گونه تقسیم می شود:

• ژنتیکی: این دسته از بیماران آسمی ، این بیماری را از پدر یا مادر خود به ارث برده اند.
  • غیر ژنتیکی: با توجه به شرایط زندگی خود به این بیماری دچار شده اند.

حمله آسم:

بدتر شدن ناگهانی علائم آسم به دلیل انقباض برونش ها حمله آسم گفته می شود.   همانطور که می دانید این بیماری باعث التهاب مجاری تنفسی شده و جریان هوا به داخل ریه ها محدود می شود. که با رخ دادن  حمله آسمی عضلات درخت برونش سفت می شوند و پوشش مجاری تنفسی متورم می شود که نتیجه آن کاهش جریان هوا در ریه ها می باشد.

علائم حمله :

• خس خس شدید سینه هنگام دم و بازدم
  • آبی شدن رنگ ناخن ها یا لب
  • نفس کشیدن به صورت سریع
  • رنگ پریدگی و عرق کردن
  • انقباض عضلات سینه و گردن
  • بوجود آمدن اضطراب
  • سرفه های پشت سر هم و توقف ناپذیر
  • بدتر شدن علائم بیماری با وجود اینکه از دارو های خود استفاده کردید.

درمان آسم با روش روان درمانی:

ما و همکاران ما در مجموعه دکتر گازر با برگزاری تعدادی جلسه مشاوره با بیمار شما و ترکیب مصرف داروهای شیمیایی همراه با روان درمانی می توانیم که تعداد حملات آسمی را کاهش داده و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آسم را تا حد زیادی افزایش دهیم.

اینستاگرام